Axiell Media lanserar Ebban i Sverige – en ny digital boktjänst utvecklad i Finland.

Pressrelease: Axiell Media lanserar Ebban, en ny digital boktjänst för alla elever

Det bor en läsare i varje elev.

Axiell Media lanserar nu Ebban, en digital boktjänst för skolan som använts med framgång i Finland sedan 2014 och nu kommer till Sverige. Boktjänsten erbjuder elever och lärare över 20 000 e-och ljudböcker för dator, surfplatta och telefon. Allting noga kategoriserat av Ebbans egen bibliotekarie så att alla elever lätt kan hitta en bok som passar just dem, oavsett ålder, intresse och läsnivå.

Med lanseringen stärker Axiell Media sin position som helhetsleverantör av distribution och försäljning till förlagen i Sverige och tar på samma gång ett stort kliv närmare användarna och också ett stort kliv in i skolans värd. Under företagets 20-åriga historia har Axiell Media varit en viktig infrastrukturleverantör till bokbranschen och distribuerar förlagens digitala böcker med sömlösa integrationer till återförsäljare och kompletta utlåningslösningar för bibliotek. Nu tar man alltså ett kliv in i skolans värld och levererar en digital boktjänst med innehåll från förlagen och möter läsarna direkt i Ebban.

”Det är med stor glädje som vi lanserar Ebban i Sverige. Tjänsten har en lång tradition av att vara ett utmärkt stöd för skolor i Finland för att få fler elever att läsa och upptäcka böcker på ett nytt sätt. Nu vill vi lyfta läsningen även i Sverige!” säger Eva Houltzén, vd för Axiell Media

Boktjänsten Ebban grundades 2014 i Finland och har gjort succé i de svenskspråkiga skolorna i Finland sedan dess, hela tiden med svenskt innehåll levererat från Axiell Media. Axiell Media förvärvade Ebban 2020 och har sedan dess släppt Ebban med finskspråkiga böcker i Finland. Läs mer här.

”Genom att ta ett tydligare kliv in som leverantör till skolan och möta eleverna i Sverige breddar vi vår marknadsposition och öppnar upp för helt nya kunder. På samma gång stärker vi vårt erbjudande för våra förlag med litteratur som vänder sig till barn och ungdomar i skolan. Vi älskar läsning och det är ett naturligt steg för oss att bredda oss på det här sättet” fortsätter Eva Houltzén.

Ebban har en egen bibliotekarie och det gör boktjänsten till en värdefull resurs för skolbiblioteket och ett stöd för både skolbibliotekarier och lärare. I Ebban kan eleverna tryggt få bokförslag och de kan själva söka i kategorier som intresserar dem.

Gränssnittet är noga utvecklat för att hjälpa barn och unga att enkelt använda tjänsten. Det frigör tid för lärarna att arbeta med sin klass. Alla böcker kan läsas samtidigt av t ex en hel klass, och många böcker kan man lyssna på parallellt. Var och en kan ta del av böckerna på sina egna villkor och utifrån sina egna förutsättningar.

På Axiell Media tror vi innerligt på att det bor en läsare i varje elev, och vi lanserar Ebban officiellt i Sverige genom vårt deltagande på SETT-dagarna i Stockholm 26-28 april.

För lärare och skolpersonal som vill utforska Ebban – testa gratis i 14 dagar. Registrera dig för ett demokonto här.

Om Axiell Media

Axiell Media är den ledande distributören av e-böcker och ljudböcker i Skandinavien. Via Axiell Medias tjänster distribuerar över 1000 skandinaviska förlag till kommersiella marknadsplatser som internetbutiker och prenumerationstjänster samt till bibliotek och skolor. Axiell Media grundades 2000 och som företag har vi omfattande kunskap om teknik och affärsmodeller för publicering, distribution och användning av digitala böcker, till exempel e-medieläsare och appar. Vi erbjuder en rad tjänster till våra leverantörer och kunder inom detta område (www.axiellmedia.com). Axiell Media är sedan 2015 en del av Axiell Group, ett globalt IT-bolag som erbjuder marknadsledande produkter och tjänster för muséer, arkiv, bibliotek och skolor. Idag har Axiell 380 medarbetare och har kunder i över 55 länder.

För mer information, kontakta gärna oss:

Eva Houltzén, VD, Axiell Media

eva.houltzen@axiell.com eller +46 70 690 22 67

Jenny Söderqvist Head of Marketing & Customer Success, Axiell Media

jenny.soderqvist@axiell.com eller +46 70 679 92 84

Vårt nyhetsbrev ger dig alla nyheter direkt i din mejlbox.

Välj dina intresseområden: