Vi ger oss ut på roadtrip – Träffa oss i Jönköping, Kalmar och Östersund

Här hittar du mer information

Axiell Media och Reedz inleder partnerskap för att erbjuda förlag snabb och kostnadseffektiv ljudproduktion och översättning.

Axiell Media utökar sitt utbud av tjänster till förlag ytterligare och lanserar nu översättningsfunktioner och ljudproduktion med hjälp av AI-teknik tillsammans med den ledande aktören på området, Reedz.

Den AI-baserade tekniken och metoden möjliggör översättning och produktion av ljudböcker på fler än 80 språk. Kvaliteten, som redan har nära mänsklig kvalitet förbättras snabbt och satsningen innebär helt nya möjligheter för förlag att nå ut på fler språk och på så sätt hitta nya målgrupper.

Med Reedz lösningar får förlagen en direkt effekt i form av tidsbesparing och kostnadsreducering, och vi ser fram emot att mer litteratur blir tillgänglig på fler språk, och att fler verk kan bli ljudböcker. Vi är så glada att kunna erbjuda våra förlagskunder ett effektivt sätt att aktivera hela bredden i sin katalog i flera format, och att genom vår plattform utnyttja de möjligheter som innovativ teknik erbjuder, säger Eva Houltzen, vd på Axiell Media.

Att göra läsning tillgängligt för alla oavsett förutsättningar är en del av Axiell Medias vision, och bolaget erbjuder tjänster för distribution och läsning av digitala böcker till såväl bibliotek som återförsäljare och skolor. Här finns stor efterfrågan på verk på flera språk liksom på ljudböcker, bredden är en viktig del av läsfrämjande och likvärdighet.

Med Axiell Media får vi en ledande partner med över 20 års erfarenhet av förlagsbranschen. Genom deras närmare 1400 skandinaviska förlag kan vi bidra till att Axiell Media i ännu större utsträckning kan stötta förlagen i effektivisering och digitalisering av sin verksamhet. Att dessutom hjälpa fler att sprida kunskap, inspiration och utbildning genom att förändra mångspråkiga mediaproduktionsprocesser är något som vi verkligen brinner för och uppskattar att Axiell Media ser möjligheterna med vårt samarbete” säger John Strandberg, grundare, Reedz AB.

Avtalet är exklusivt och innebär att Axiell Media som ensam distributör av digitala böcker erbjuder Reedz tjänster. Avtalet omfattar Sverige och Finland, samt fler marknader under diskussion.

Tjänsten för förlag öppnas upp redan i december. Genom samarbetet kommer även Reedz egna utgivning att bli tillgänglig för Axiell Medias alla kunder. Reedz har idag en katalog med 2500 titlar på över 80 språk, med särskild tonvikt på fackböcker för barn, och producerar kontinuerligt nya titlar.

Är du förlag och vill vara med från start? Kontakta Per Ullmar per.ullmar@axiell.com

Kontaktpersoner Axiell Media AB

Eva Houltzén, VD Axiell Media, eva.houltzen@axiell.com

Per Ullmar, Sälj- och affärsutvecklingsansvarig Axiell Media, per.ullmar@axiell.com, tel: +46 73 723 43 72

Kontaktpersoner Reedz AB

John Strandberg, Grundare, john.strandberg@reedz.com

Helena Sjögren, CCO & medgrundare, helena.sjogren@reedz.com, tel: +46 73 907 37 26

Om Axiell Media

Axiell Media är ledande distributör av e-böcker och ljudböcker i Skandinavien. Via Axiell Medias tjänster distribuerar närmare 1400 skandinaviska förlag till kommersiella marknadsplatser som internetbutiker och prenumerationstjänster samt till bibliotek och skolor. Axiell Media grundades 2000 och har omfattande kunskap om teknik och affärsmodeller för publicering, distribution och användning av digitala böcker, till exempel e-medieläsare och appar. Axiell Media erbjuder en rad tjänster till leverantörer och kunder inom digital läsning (www.axiellmedia.com). Axiell Media är en del av Axiell Group, ett globalt IT-bolag som erbjuder marknadsledande produkter och tjänster för muséer, arkiv, bibliotek och skolor. Idag har Axiell 380 medarbetare och har kunder i över 55 länder.

Om Reedz AB:

Reedz från Eskilstuna har på mindre än 1 1/2 år blivit världsledande inom mångspråkig text och ljudproduktion genom sin tekniska lösning RNCM baserad på avancerad AI-teknik. RNCM möjliggör integrerad och skalbar produktion av mångspråkiga digitala böcker (text-till-text) och ljudböcker (text-till-ljud) på över 80 språk och modersmål till drygt 5.5 miljarder människor. Reedz har idag en internationell närvaro med samarbetspartners i över 50 länder med fokus på att tillgängliggöra mångspråkig kunskap, inspiration och utbildning. Reedz anlitas av bland annat förlag, media, e-handel, utbildningsföretag, finansinstitiut och statliga aktörer. Reedz grundades 2020 av John Strandberg och hans medgrundare.

.

Vårt nyhetsbrev ger dig alla nyheter direkt i din mejlbox.

Välj dina intresseområden: