Förändringar i styrelsen för Axiell

Joakim Nideborn väljs in i Axiells styrelse

Axiell förstärker styrelsen med Joakim Nideborn

Lund, 14 oktober, 2020 – Axiell, ledande leverantör av IT till kultursektorn, har vid en extra bolagsstämma valt in Joakim Nideborn som ordinarie ledamot i koncernens styrelse. Joakim Nideborn har erfarenhet av strategiutveckling, M&A samt ekonomi- och verksamhetsstyrning i noterade bolag. Han har även relevant erfarenhet från branscher i omställning, bland annat inom informationsteknik från ett industriellt perspektiv i sin roll som CFO på HMS Networks, vilket kan bidra till Axiells arbete med att driva digitalisering i kultursektorn.

”Joakim bidrar med erfarenhet från operativt såväl som strategiskt arbete och jag ser fram emot att samarbeta med honom i Axiells styrelse. Axiell är idag världsledande som leverantör till muséer, arkiv, bibliotek och skolor. Vårt nästa mål är att bli ett företag som omsätter en miljard vilket kräver en aktiv styrelse med förståelse för affärsutveckling, affärsstyrning samt finansieringsfrågor,” säger Mats Hentzel, styrelseordförande i Axiell Group.
Axiell har idag över 11 300 kunder inom kultursektorn och omsatte 585 miljoner 2019. Företaget har under de senaste åren utökat sin verksamhet kontinuerligt och förvärvat 20 företag till Axiell-familjen. Koncernen har kunder i 58 länder. Muséer, arkiv, bibliotek och skolor runt om i världen har en lösning från Axiell som uppmuntrar till läsning, bevarar kulturarv, hanterar samlingar och förbättrar förutsättningarna för lärande och samhällsengagemang. Axiell har investerat i modern molnbaserad teknik och utvecklar omställningen till digitalisering, tillgängliggörandet av samlingar och effektivisering i branschen.

”Jag ser fram emot att engagera mig i Axiell och få vara en del i bolagets tillväxtresa mot en global marknad. Jag är övertygad om att det finns stor potential att fortsätta driva digitaliseringsagendan på flera fronter och skapa förutsättningar för alla att ta del av vårt kulturarv, läsa och lära. Som far till två barn ser jag särskilt fram emot att kunna stödja ett bolag som arbetar för att förbättra digitala läromedel i skolan,” säger Joakim Nideborn.

Före sin roll som CFO på HMS Networks (STO:HMS) har Joakim operativ erfarenhet som VP Business Development samt CFO, Beijer Electronics Group AB (STO:BELE), samt som managementkonsult på Celerant Consulting och Axholmen Consulting.

Maria Wasing
COO/EVP
Maria.wasing@axiell.com

Om Axiell
Axiell är ett svenskt bolag som var först i Norden med att skapa ett bibliotekssystem. Sedan mitten av 1980-talet har vi fortsatt att utveckla system och tekniskt avancerade och innovativa lösningar till bibliotek, skolor, arkiv, muséer och offentliga myndigheter.
Vår kärnverksamhet är att utveckla mjukvara som arrangerar, organiserar och delar med sig av samlingar och kunskap runt om i världen. Våra lösningar hjälper våra kunder att uppmuntra till läsning, bevara kulturarvet, hantera sina samlingar, förbättra förutsättningarna för lärande – kort sagt att öka sitt engagemang i samhället.
På Axiell har vi en bred kompetens och här jobbar allt från bibliotekarier, arkivarier, systemutvecklare och grafiska formgivare till experter av olika slag. Tillsammans med våra kunder, som består av bibliotek, museer, arkiv, skolor och förlag i 58 länder, utvecklar vi innovativa digitala verktyg för att förändra och förbättra våra 11 300 kunders dagliga möte med besökare och allmänheten.

Vårt nyhetsbrev ger dig alla nyheter direkt i din mejlbox.

Välj dina intresseområden: