Förändringar i styrelsen för Axiell

Det danska folketinget väljer Axiell Collections för att förvalta konstsamlingen

Köpenhamn, 27 april 2021 – Axiell, ledande leverantör av IT till kultursektorn, tillkännager i dag att det danska folketinget har valt Axiell Collections för att hantera sin konstsamling som består av nästan 2 900 konstverk. Axiell Collections ska hjälpa det danska folketinget att på ett säkert och effektivt sätt digitalisera, förvalta och samla all information om konstverken i sin samling.

Det danska folketinget är den nationella lagstiftande församlingen i Danmark och har sitt säte på Christiansborg, centrum för den danska demokratin. Det danska folketinget har en stor samling med nästan 2 900 registrerade konstverk, inklusive verk som har lånats ut av Nationalgalleriet i Köpenhamn.

– Det här är ett nytt system för oss och vi har bara använt det i några veckor, men redan nu kan vi se fördelarna med att ha ett så stort och avancerat system jämfört med vårt gamla system. Avancerade sökningar och olika typer av utdrag ur databasen var tidigare mycket svåra att utföra. Nu ser vi fram emot att få lära oss mer om Axiell Collections och alla dess möjligheter, säger Liselotte Astrup, IT-utvecklingschef på det danska folketinget.

Axiell Collections är ett modernt, webbaserat system för samlingshantering som gör det möjligt för användarna att hantera sina samlingar var de än befinner sig. Axiell Collections bygger på branschstandarder och är utformat för att göra arbetsflöden effektivare, oavsett om det gäller katalogisering, hantering av förvärv och lån, hantering av förflyttningar, lagring eller konservering samt skapandet av evenemang. Axiell Collections omfattar applikationen och infrastruktur för organisationer som vill arbeta med sina samlingar på ett samarbetsinriktat och modernt sätt, inklusive de 100 statliga museerna i Danmark som också använder lösningen.

– Vi är mycket glada över att välkomna det danska folketinget till Axiell. Det arbete våra kunder gör är grundläggande för samhällsutvecklingen och gör möjlighet för de institutioner har omfattande samlingar som digitaliseras att ge medborgarna tillgång till kulturarvet och i förlängningen kunskap. Det är med stor stolthet vi välkomnar den danska demokratins hemvist till Axiell-familjen, säger Maria Wasing, COO/EVP Axiell.

Om Axiell

Axiell är ett svenskt bolag som var först i Norden med att skapa ett bibliotekssystem. Sedan mitten av 1980-talet har vi fortsatt att utveckla system och tekniskt avancerade och innovativa lösningar till bibliotek, skolor, arkiv, museer och offentliga myndigheter.

Vår kärnverksamhet är att utveckla mjukvara som arrangerar, organiserar och delar med sig av samlingar och kunskap runt om i världen. Våra lösningar hjälper våra kunder att uppmuntra till läsning, bevara kulturarvet, hantera sina samlingar, förbättra förutsättningarna för lärande – kort sagt att öka sitt engagemang i samhället.

På Axiell har vi en bred kompetens och här jobbar allt från bibliotekarier, arkivarier, systemutvecklare och grafiska formgivare till experter av olika slag. Tillsammans med våra kunder, som består av bibliotek, museer, arkiv, skolor och förlag i 60 länder, utvecklar vi innovativa digitala verktyg för att förändra och förbättra våra 11 300 kunders dagliga möte med besökare och allmänheten.

För mer information om oss, besök www.axiell.com/se

För mer information:

Maria Wasing, COO/EVP Axiell-koncernen
Telefon: + 46 73 852 17 52
E-post: maria.wasing@axiell.com

Foto: Christoffer Regild

Vårt nyhetsbrev ger dig alla nyheter direkt i din mejlbox.

Välj dina intresseområden: